dilluns, 10 de gener del 2011

El Caga tió

El passat 25 de desembre, es va donar lloc a un dia de festa, de tradició catalana: el Caga tió. En l’antiguitat consistía en un tronc de llenya que alimentava la llar de foc, però avui en dia és un tronc al que es decora i se li posa una barretina vermella.

El caga tió, sol donar regal la nit abans de nadal o al propi dia de nadal, no acostuma a ser regals o objectes molt voluminosos, si no que són llaminadures i objectes d’aquest estil. 
De totes formes, aquesta diada de parla catalanoaragonesa, s'està convertint en una tradició més dirigida pels més infants, d'un format nadalenc i del mateix estil que el Pare Noel i els Reis.

En els seus origens, el caga tió no era més que, un tronc de llenya, que simbolitzava el solstici d'hivern, creman-lo a la llar de foc, aquesta acció es feia en família i la protagonitzava el "patriarca".

La finalitat d’aquest tronc és que se'l colpeja repetidament amb un bastó, alhora que se li canta una cançó tradicional, d'aquest tipus:

"Caga tió,
avellanes i turrons
no caguis arangades
que són massa salades,
caga torrons,
que són més bons"

Espero que l'article s'haigi fet agradable. 
Bon any nou a tots! 

Adrián Asensio Gómez.

21 comentaris:

  1. interessant idea. ma semblat molt be que fiquesis la cançoneta. Està molt be l'article :)

    ResponElimina
  2. està ben estructurat i ben escrit. Bona idea.
    Ma agradat molt l'article.

    ResponElimina
  3. Em sembla molt bona la idea i molt ben argumentada.

    ResponElimina
  4. m'agrada m'agrada.
    has tingut bones ideas i m'ha encantat com t'has expressat.

    Bon any a tots!

    ResponElimina
  5. M'ha agradat molt aquesta publicacio, i ma fet molta gracia poder veure la canço !
    Bon any a tots

    Joan Arimont.

    ResponElimina
  6. El text m'ha agradat moolt i la foto es molt graciosa jajaj

    Bon anyy!

    ResponElimina
  7. Ha estat molt bé l'article m'agrada molt!

    ResponElimina
  8. Està molt bé l'article asensio!
    M'ha fet recordar quan era petit i feia cagar el tió...
    Bon any a tots!

    ResponElimina
  9. M'agrada la cançó! No la havia sentit mai i el text està ben explicat, ja que explica de que tracta aquesta tradició.

    ResponElimina
  10. M'ha semblat molt interesant i alegre la publicació. Ben fet!
    Jaume Milán

    ResponElimina
  11. Bon article! El tió de la foto és molt simpátic, s'assebla al que cagavem a la nostra escola! :)
    Bon any a tots!
    Estruch

    ResponElimina
  12. Bon treball! M'ha agradat molt el tema del cagatio

    ResponElimina
  13. trobu que l'adrià sa esforçat molt fent aquet treball, ja que veig que està molt treballat.

    ResponElimina
  14. m'ha semblat un article molt interessant l'únic que no se s'hi està ben dit "caga tio".

    ResponElimina
  15. T'ha quedat molt bé, m'ha agradat. I amés com dius en la publicació, es una tradició catalana i la trobo tant important com els reis, i espero que es celebri durant molts anys i no es perdi la tradició.

    ResponElimina
  16. si senyor aixì es treballa! molt bé :) a estat genial

    ResponElimina
  17. M'agrada, m'agrada. Bé asens béééé

    ResponElimina
  18. Ha estat una molt bona publicació, per cert jo no sabia que en realitat era un tronc que simbolitzava el solctici d'hivern
    molt bona!

    ResponElimina
  19. M'ha agradat molt l'article, està molt ben escrit i has dit coses molt interessants.

    ResponElimina
  20. Molt interessant! el tió em porta molts bons records!!

    ResponElimina